paypal.continue.text1

paypal.continue.text2
paypal.continue.text3

Odotathan vielä hetken. Tilaustasi käsitellään parhaillaan.


Boulderointi (108 Tuotetta)

Valittu:

KATEGORIAT

Sukupuoli

Valittu:

Valmistaja

Valittu:

Värit

Valittu:

Hinta (€)

  • -
    Valitse

Asiakaspalaute

Valittu:
Lajittele
Sivu 1 /
2
 
Lajittele
Sivu 1 /
2

Mitä on boulderointi?

Boulderointi on vapaakiipeilyä yleensä matalilla, ja joskus myöskin varsin korkeilla, kiipeilyseinillä, kallioilla tai siirtolohkareilla. Nimitys vapaakiipeily tarkoittaa, että lajissa ei käytetä varsinaisia varmistusvälineitä, vaan etenkin halleissa kiipeilyseinien alla on pehmeä alusta tai patja, johon voi huoletta pudota. Ulkona kallioilla kiipeily onkin sitten jo asia erikseen, ja tätä tietysti harrastavatkin vain kokeneemmat lajin harrastajat.
Boulderointihallit sisältävät useita kiipeilyseiniä, joissa on useita eri tasoisia reittejä. Seinät voivat olla pystysuoria, todella kaltevia tai jopa molempia. Reitit taas voivat kulkea pystysuoraan, vaakasuuntaan, vinosti ylöspäin tai kaikkiin näistä suunnista. Erilaisilla variaatioilla sekä otekivien vaikeudella radoista voidaan tehdä hyvin haastavia. Ei kuitenkaan hätää – kaikista halleista löytyy aloittelijoillekin loistavasti sopivia seiniä, joilla harjoitellessa kehittyminen tapahtuu nopeasti.
Kaikki

Harrastus, joka on helppo aloittaa!

Kaikki reitit on numeroitu vaikeusasteen mukaan; mitä suurempi numero, sen vaikeampi reitti. Reittien pituus ja muoto vaihtelevat, mutta suurimman eron niiden vaikeustasossa määrittävät otekivet. Helpommilla reiteillä otteet ovat suuria ja selkeitä, jolloin otteen saakin lähes mistä tahansa päin. Tämän lisäksi seinät ovat vähemmän kaltevia kiipeilyn helpottamiseksi.
Kiipeilyreittien vaikeutuessa myös otteet pienenevät ja vaikeutuvat. Haastavimmat otekivet ovat kooltaan todella pieniä sekä muodoltaan tasaisia ja sileitä, jolloin niihin tarvitsee poikkeuksellinen vahvan gripin eli otteen. Hyvällä kiipeilijällä onkin vahvat sormien ja ranteen lihakset, ja nämä tulevat kehittymään nopeasti myös aloittelijalla. Vaikeimmissa radoissa myös suunnittelulla on suuri rooli, sillä tietyistä otekivistä ei saa otetta kuin yhdellä tapaa, joten niitä tulee lähestyä oikein.
Boulder-seinät ja –reitit ovat yleensä varsin lyhyitä, joten lajin haastavuus perustuukin reittien vaikeuteen. Tässä kohtaa lajin mielenkiinto nouseekin, sillä vaikeiden seinien kiipeämisessä kyse on ennen kaikkea loistavasta kiipeilytekniikasta, kun voima ja kestävyys seuraavat perässä. Tyypillisesti boulder-seinissä ja –reiteissä on yksi tai muutama kulminaatiopiste, joihin tulee keksiä jokin ratkaisu. Tämä tarkoittaa siirtymistä otekivestä toiseen, mikä ei onnistu, jos olet väärässä asennossa tai tulet väärästä kulmasta. Boulderointi on kokovartalolaji, joten kehonhallinta ja etenkin jalkojen käyttö ovat suuressa osassa tässä lajissa, käsien voiman ja kestävyyden lisäksi.

Boulderointiin tarvittavat varusteet

Tärkeimmät boulderoinnin varusteet ovat ehdottomasti kiipeilykengät. Nämä kengät ovat kevyet, ohuet ja muodoltaan kaarevat sekä varustetut hyvällä gripillä eli kohtuullisen ”tahmealla” pohjalla, joka pitää hyvin seinää vastaan. Kenkien kuuluu olla normaaleja kenkiä tiukemmat, jotta jalka pysyisi kaaressa paremman pidon maksimoimiseksi. Tästä syystä suosittelemmekin ostamaan boulderointi-kengät, jotka ovat numeron tai kaksi normaalia kengänkokoasi pienempiä.
Kiipeily on varsin vaikeaa ja tuskallista ilman magnesiumia. Valkoinen magnesiumjauhe parantaa otettasi ja estää hiertymiä, jotta kiipeilypäivästäsi tulisi mahdollisimman mukava. Meillä Addnaturella on saatavilla useita erilaisia mankkapusseja (magnesiumpusseja) suosituilta valmistajilta, jotta saat kiipeilypäivästäsi kaiken irti. Useimmat mankkapussit on varustettu kiinnityslenkeillä, jotta saat pussin kätevästi joko kiinni vyötäröön tai olan yli. Näin sinulla on mankkapussi aina mukanasi, etenkin silloin kuin sitä eniten tarvitset!
Boulderoinnin lisävarusteista voidaan mainita harjat ja teipit. Harjoilla puhdistetaan ylimääräinen vanha magnesium kiipeilyseinän otteista tai luonnossa kallioista. Teipeillä taas saadaan lisäpitoa otteeseen ja suojellaan sormia hiertymiltä. Lisäksi ulkona kiipeillessä kannattaa olla oma patja mukana. Tällöin voit huoletta laskeutua tai pudottautua patjan päälle estäen turhat vammat.


TARVITSETKO APUA?
Ota yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme paikallispuhelun hinnalla.
Avoinna ma-pe klo 11-18
09-427 04 101
UUTISKIRJE
Uutiskirjeen tilaajalle 10 € alennuskoodi kiitokseksi.
Kuule tarjouksistamme ja uutuuksistamme ensimmäisten joukossa 4.
TYYTYVÄISET ASIAKKAAMME
Oletko tyytyväinen palveluumme?
Kirjoita arvostelu ja auta muita löytämään
erinomaiset tuotteemme.